بهین انبار آرا

تولید کننده انواع قفسه بندی انبار

بهین انبار آرا

تولید کننده انواع قفسه بندی انبار

با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه مشاوره، طراحی٬ تولید، تامین و نصب قفسه بندی انبار و تجهیزات انبار صنعتی سبک و سنگین، ساده و اتوماتیک …
بهینه سازی انبار شما تخصص ماست!

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

در دسته قفسه بندی های ثابت انواع مختلفی قفسه انبار وجود دارد که هر کدام مناسب برای استفاده در فضاهای مختلف هستند. انواع قفسه بندی ثابت شامل قفسه بندی پانل و پالت راک، قفسه بندی راهرو باریک، قفسه راک کفپوش دار سنگین (پانل راک) و ... می باشد که هریک از قفسه بندی های ثابت و متحرک توسط شرکت بهین انبار آرا طراحی و تولید می شود که می توانید محصول مورد نظر خود را از این شرکت با قیمت مناسب خریداری کنید.

اگر بخواهیم یکی از کاربردی ترین انواع سیستم های قفسه بندی انبار مناسب انبارهای صنعتی و نیمه صنعتی را نام ببریم، باید به قفسه بندی راک کفپوش دار سنگین یا قفسه پانل راک (shelving Rock panels) اشاره کنیم. این مقاله شما را با ویژگی های خرید قفسه راک بهین انبار آرا بیشتر آشنا خواهد کرد.

قفسه بندی پانل راک چیست؟

این نوع سیستم قفسه انبار با پانل های کفپوش دار به صورت طبقاتی بر روی هم قرار گرفته و برای جابجایی در بین طبقات، پله هایی قرار داده شده است. این نوع سیستم قفسه بندی به نام قفسه بندی بالکی راک (Bulk Storage Racking) نیز شناخته شده است.

قفسه راک کفپوش دار همانند دیگر قفسه های ثابت بهین انبار در برابر ضربه و وزن زیاد محصولات، از مقاومت و استحکام کافی برخوردار می باشد و تمام قاب، بازو، ستون، پله، پیچ و مهره، و مهاربندی ضربدری و افقی با اتصال به زمین تمام مقاومت های لازم را برای این نوع قفسه انبار فراهم کرده است. همچنین برای ساختار قفسه پانل راک از چند قطعه و بخش اصلی استفاده شده که در ادامه شما را با هر یک به طور دقیق تری آشنا خواهیم کرد:

قفسه بندی راک کفپوش دار سنگین بهین انبار

قاب قفسه بندی  پانل راک

قابی که برای قفسه راک کفپوش دار استفاده می شود، باید از استحکام بالایی برخوردار باشد؛ زیرا این قاب در واقع نقش چارچوب را داشته تا جابجایی محصولات در بین طبقات بالکی که توسط نیروی انسانی است، به راحتی و بدون هیچ گونه تهدید خطری انجام شود. علاوه بر استفاده از ورقه های فلزی محکم در ساخت قاب، مهاربندهای ضربدری و افقی نیز استفاده می گردد.

کفپوش بالکی راک

کفپوش هایی که برای قفسه بندی پانل راک استفاده می شود، کفپوش های مخصوصی هستند که بدون پیچ و مهره بر روی بازو قرار می گیرند و همین امر موجب تفاوت قفسه بالکی راک با سایر قفسه بندی های موجود در شرکت بهین انبار آرا شده است. استفاده از این کفپوش ها موجب شده تا محصولات با اندازه های مختلف با نظم بهتری در قفسه ها قرار گیرند.

بازو قفسه راک کفپوش دار

بازوهای به کار رفته در قفسه بالکی راک توسط کلیپ های ناخنی به ستون متصل شده و در انواع مختلف زیر هستند:

  • بازوی رولفرم با کلیپ سه ناخنه
  • بازوی رولفرم با کلیپ چهار ناخنه
  • بازوی قوطی استاندارد با کلیپ سه ناخنه

همچنین باید این مورد را هم اضافه کنیم که تمام اقلام پالتی در قفسه بندی راک کفپوش دار بر روی بازوها قرار می گیرند.

خرید قفسه بندی پانل راک بهین انبار آرا

آشنایی با ویژگی های قفسه بندی پانل راک (بالکی راک)

یکی از ویژگی های مهم که باعث متمایز شدن قفسه پانل راک با دیگر قفسه بندی های بهین انبار شده این است که می توان این قفسه انبار را به صورت طبقاتی طراحی و اجرا کرد و از این طریق بیشترین استفاده را از فضای داخلی انبار خواهید برد. این ویژگی به همراه دیگر ویژگی هایی که در ادامه به اشتراک خواهیم گذاشت، موجب شده تا قفسه بالکی راک کاربردهای فراوانی داشته باشد. از دیگر ویژگی های قفسه راک کفپوش دار می توان به هر یک از موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان کاهش یا افزایش آسان فاصله بین طبقات بر حسب شرایط
  • امکان اتصال قفسه ها با پیچ و مهره به قاب و بازوها و ایجاد بدنه محکم و مقاوم در برابر ضربه و افزایش وزن محصولات در هر طبقه
  • امکان نصب قفسه ها بر روی هم تا بیش از 5 طبقه و متناسب با ارتفاع سالن
  • امکان نصب پله بین طبقات برای تردد آسان نیروی انسانی و جا به جایی کالا و محصولات
  • امکان طراحی و اجرای طبقات با توجه به نوع محصولات، فضای داخلی سالن
  • تعیین اندازه دهانه و عمق پانل ها با توجه به وزن محصولات و تحمل بار
  • امکان چیدمان محصولات توسط اپراتور انسانی و چرخ دستی یا کانوایر که منجر به انبارگردانی و چیدمان آسان محصولات میشود
  • نصب و اجرا قفسه بندی راک کفپوش دار سنگین در مدت زمان کوتاه
  • قرار گرفتن کفپوش های مخصوص بر روی بازوهای هر قاب و فراهم شدن شرایط مناسب برای گذاشتن محصولات در هر قفسه

 

قفسه بندی بالکی راک بهین انبار آرا

کاربردهای قفسه بندی راک کفپوش دار سنگین

با توجه به ویژگی هایی که در خصوص قفسه پانل راک بیان کردیم، باید بگوییم این ویژگی ها موجب کاربرد فراوان این نوع قفسه بندی شده که در ادامه به هر یک از کاربرد قفسه بندی بالکی راک اشاره خواهیم کرد:

  • کارخانجات تولید ابزارآلات صنعتی و نیمه صنعتی
  • ذخیره سازی مواد غذایی در سردخانه ها
  • انبارهای ذخیره سازی قطعات اولیه
  • کارخانجات تولید دارو و مواد شوینده و بهداشتی

با توجه به اینکه قفسه بندی پانل راک را می توان در ارتفاع های مختلف پیاده سازی نمود، در نتیجه امکان استفاده از آن در محیط های مختلف با ظرفیت های گوناگون وزن محصولات زیاد سنگین نباشند وجود دارد.

  • لادن موسوی

یکی از انواع سیستم قفسه بندی ثابت، قفسه بندی خود راهرو یا قفسه بندی درایوین می باشد. این نوع قفسه بندی از پرکاربردترین انواع قفسه های ثابت فلزی و سنگین محسوب می شود. در قفسه بندی خود راهرو یا shelving hallway مهمترین ویژگی ای که وجود دارد این است که راهروهای متعدد در سایر انواع قفسه بندی حذف شده و از فضای انبار و سالن می توان حداکثر استفاده ممکن را کرد.شرکت بهین انبار آرا یکی از طراحان و تولید کنندگان قفسه خود راهرو یا درایوین (Drive In racking) و همینطور دیگر قفسه های فلزی سنگین و سبک می باشد. ما با ارائه این مقاله سعی داریم شما را با کاربردهای مختلف قفسه بندی درایوین، ویژگی ها، مزایا و معایب آن آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

قفسه بندی خود راهرو یا درایوین چیست؟

همانطور که به آن اشاره کردیم سیستم قفسه بندی خود راهرو در دسته قفسه بندی ثابت و همینطور قفسه های فلزی و سنگین قرار دارد. نحوه ساختار و چیدمان این نوع قفسه بندی ها به این ترتیب بوده که پالت های طبقاتی در راهروهایی که دارای دهانه 135 تا 150 سانتی متر دارند، قرار میگیرد. با کمک لیفتراک و همینطور بالابر نیز تمام محصولات در انتهایی ترین بخش راهرو تا ابتدای آن چیده خواهد شد.

در این نوع قفسه بندی محصولاتی که دیرتر از سایرین چیده شده باشند، ابتدا از راهرو خارج می شوند که به این ترتیب خروجی آنها بر اساس FIFO نام گذاری خواهد شد. پس با توجه این توضیح متوجه خواهید شد که محصولاتی در این نوع قفسه بندی ها قرار خواهند گرفت که دارای تاریخ انقضا نباشند. در کارخانجات مواد غذایی و داروسازی و سایر محصولاتی که تاریخ انقضا برای محصولات تعریف میشود، چیدمان و سیستم خروجی قفسه بندی خود راهرو بر اساس FIFO اجرا می گردد. به عبارت دیگر، اولین محصول قرار گرفته در راهرو پالت ها، اولین خروجی از این سیستم می باشند.

 

اصلی ترین کاربرد قفسه خود راهرو

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم از اصلی ترین کاربرد و ویژگی قفسه خود راهرو یا درایوین می توان به حذف راهروهای غیرضروری و افزایش فضا در انبار برای ذخیره سازی محصولات اشاره کرد. پس با وجود این ویژگی از این نوع قفسه انبار بهین انبار آرا میتوان در فضاهای بزرگ و سنعتی استفاده کرد. قفسه بندی درایوین یا خود راهرو برای استفاده از محصولات سنگین مناسب بوده که چیدمان هر یک از این محصولات توسط لیفتراک انجام میشود. از دیگر ویژگی ها و کاربردهای قفسه های خود راهرو می توان به هر یک از موارد زیر اشاره کرد:

  • درایوین (Drive In racking) برای انبار مواد غذایی و سردخانه ها
  • استفاده از سیستم قفسه بندی درایوین در کارخانجات بزرگ صنعتی
  • سالن و انبار کالاهای سنگین و بزرگ

آشنایی با ویژگی های قفسه بندی خود راهرو

  • حذف راهروها و استفاده حداکثری از فضای سالن و انبار
  • چیدمان محصولات در پالت ها توسط لیفتراک
  • قابلیت نگهداری محصولات با وزن حداکثر 2000 کیلوگرم در هر پالت
  • سیستم چیدمان و برداشت محصولات بر اساس LIFO (آخرین محصولات زودتر از سایر محصولات خارج میشود)
  • قابلیت برداشت محصولات بر اساس FIFO با توجه به نوع محصولات و شرایط انبار در صورت نیاز
  • قابلیت افزایش ارتفاع قفسه ها تا 12 متر
  • امنیت و استقامت بالا قفسه بندی خود راهرو نسبت به سایر انواع قفسه ها
  • قابلیت طراحی دهانه قفسه ها بین 150 تا 200 سانتی متر
  • قابلیت اختصاص دادن عمق قاب بین 60 تا 120 سانتی متر
  • افزایش تراکم پالت های بار تا 70 درصد بیشتر نسبت به سطح
  • قابلیت نصب گاردریل در راهروها برای عبور و مرور راحت لیفتراک
  • کاهش هزینه های نگهداری نسبت به سایر انواع سیستم های قفسه بندی

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم قفسه بندی خود راهرو

در ساختار سیستم قفسه بندی خود راهرو اجزای مهمی وجود دارد که با نام های قاب درایوین (Drive In racking)، ستون قفسه، مهاربندهای قفسه بندی درایوین شناخته می شوند که در ادامه می خواهیم به معرفی هر یک بپردازیم:

ستون قفسه

برای طراحی و ساخت قفسه بندی خود راهرو و برای افزایش امنیت و استحکام قاب، از ستون های محکمی استفاده می شود که توسط کفی به زمین متصل می شود و مقاومت قاب ها را دوچندان خواهد کرد.

قاب درایوین (Drive In racking)

برای قفسه بندی های خود راهرو بایئ از قاب های بسیار مقاوم و قوی استفاده کرد تا بتواند وزن سنگین محصولات را تحمل کند. پس در انتخاب آن باید علاوه بر جنس مناسب برای قاب، مهاربندی مورب و ضربدری بر روی آن نیز نصب شود.

مهاربندی های قفسه بندی درایوین

در ساختار سیستم قفسه بندی خود راهرو هر یک از مهاربندی های متنوع زیر قرار میگیرد:

  • بازوی خاص و پیچ و مهره ای سقف به همراه اتصالات مهاربندها
  • مهاربند ضربدری و پیچ و مهره ای در سقف
  • بازوی خاص و پیچ و مهره ای در پشت
  • رابط بین قاب با استفاده از ریل
  • کفی ستون دو تکه و خاص
  • رول بولت مخصوص متناسب با ارتفاع سیستم

با توجه به تمام ویژگی های بیان شده در خصوص قفسه بندی خود راهرو شما عزیزان می توانید با توجه به نوع نیاز خود، نسبت به خرید قفسه بندی خود راهرو یا درایوین از شرکت بهین انبار آرا اقدام کنید.

  • لادن موسوی

شرکت قفسه بندی بهین انبار آرا یکی از تولیدکنندگان انواع قفسه انبار می باشد که هر یک از قفسه بندی های ثابت و متحرک در این شرکت طراحی و تولید می شود. یکی از سیستم های قفسه بندی که در این مقاله سعی داریم آن را معرفی کرده و به ویژگی های آن بپردازیم، قفسه بندی راهرو باریک می باشد.ما سعی کرده ایم تا شما عزیزان را با مزایا و کاربردهای قفسه راهرو باریک آشنا کرده تا با مطالعه این مقاله با خیال آسوده به خرید قفسه راهرو باریک با قیمت مناسب و متناسب با نیاز خود اقدام کنید.

معرفی قفسه راهرو باریک

قطعا بسیاری از افراد با این سوال مواجه شده اند که سیستم قفسه راهرو باریک چیست؟

قفسه بندی راهرو باریک و یا Narrow Aisle از انواع سیستم قفسه بندی ثابت بوده و نوع خاصی از قفسه بندی پالت راک با راهروهای باریک میباشد. همچنین این نوع قفسه انبار در گروه قفسه های سنگین و فلزی قرار دارد. سیستم این نوع قفسه بندی شرکت بهین انبار به این ترتیب می باشد که پالت های زیادی با عمق و همینطور ارتفاع مشخص توسط پیچ و مهره به ستون و قاب اصلی متصل شده است با توجه به فضای موجودی که در انبار وجود دارد، به صورت پشت به پشت با ردیف های بعدی قفسه متصل هستند.

پالت ها با توجه به شرایط محیط و همینطور وزن محصولات اتصالاتی به صورت تک پالت، دو یا سه ردیفی خواهند داشت و سپس راهرو باریک برای عبور لیچتراک در نظر گرفته شده و بقیه پالت ها هم به همین ترتیب در کنار هم قرار میگیرند.

همانطور که میدانید در سیستم قفسه بندی پالت راک چیدمان محصولات توسط لیفتراک انجام می شود، اما با توجه به عرض کمی که در قفسه راهرو باریک وجود دارد از لیچتراک و همینطور VNA چیدمان محصولات انجام می شود. همچنین لازم به ذکر است که دسترسی و چیدمان محصولات در این نوع قفسه بندی by order می باشد.

اصلی ترین کاربردهای قفسه بندی راهرو باریک بهین انبار چیست؟

یکی از مزایای استفاده از قفسه راهرو باریک، استقامت و مقاومتی است که برای نگهداری از وسایل سنگین و حجیم می باشد و همین امر و استفاده حداکثری که فضای انبار توسط این نوع سیستم قفسه بندی می توان داشته باشیم، موجب شده تا شاهد کاربری های زیادی از نوع قفسه بندی بهین انبار باشیم. از اصلی ترین کاربردهای قفسه راهرو باریک می توان به هر یک از موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان چیدمان و انبار بشکه، کویل و ...
  • چیدمان و انبار ابزار آلات و قطعات یدکی
  • امکان انبار لوازم خانگی با وزن های سنگین
  • استفاده از قفسه راهرو باریک در سردخانه
  • استفاده از قفسه راهرو باریک در انبارهای صنعتی و نیمه صنعتی
  • انبار محصولات و اقلام مورد نیاز فروشگاه های بزرگ و هایپرمارکت ها
  • انبار کارگاه های بزرگ صنعتی و نیمه صنعتی
  • مورد استفاده در انبار مواد اولیه کارخانجات
  • خرید قفسه راهرو باریک از نظر اقتصادی کاملا به صرفه است، زیرا این نوع سیستم قفسه بندی را می توان در ارتفاع و تعداد طبقات متنوع پیاده سازی کرده و همین امر موجب شده تا بتوان در انبارهای بسیاری از این نوع قفسه بندی استفاده کرد.

ویژگی های قفسه راهرو باریک بهین انبار

در کنار کاربری های مختلفی که در خصوص قفسه راهرو باریک گفتیم، این نوع قفسه انبار دارای ویژگی های مختلف بوده که موجب شده نسبت به سایر قفسه بندی ها متمایز باشد. از ویژگی های منحصر به فرد سیستم قفسه بندی راهرو باریک می توان به هر یکی از موارد زیر اشاره کرد:

  • عرض راهروهای بین ردیف پالت ها کاهش پیدا کرده و موجب استفاده بهینه از فضای داخلی سالن شده است.
  • با جابجایی محصولات توسط لیچتراک و VNA نیازی به چرخ در فضای انبار وجود نداشته و چیدمان محصولات به راحتی انجام می شود.
  • ارتفاع، دهانه پالت ها و همینطور عمق آنها با توجه به نوع محصولات تعیین می شود.
  • با توجه به شرایط انبار، وزن محصولات و فضای سالن ارتفاع و تعداد طبقات قفسه راهرو باریک مشخص می شود.
  • در ساختار کلی این نوع قفسه بندی اجزایی از قبیل قاب، ستون، مهربند، محافظ قاب، کفی ستون، پالت پروفیلی، رابط پشت به پشت، قفل اطمینان و بازوی پالت وجود دارند.

اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده قفسه راهرو باریک بهین انبار

قفسه راهرو باریک نیز همانند دیگر قفسه بندی های ثابت بهین انبار نیز دارای اجزای تشکیل دهنده اصلی می باشد که در ادامه به معرفی بهتر و بیشتر هر یک از آنها خواهیم پرداخت:

قاب قفسه بندی راهرو باریک

با توجه به توضیحات داده شده این سیستم قفسه بندی به دلیل اینکه مناسب برای محصولات با وزن زیاد می باشد، پس باید بدنه قفسه نیز از استحکام بالایی برخوردار باشد. پس باید قاب این نوع قفسه بندی را فلز بسیار مقاوم انتخاب کرد. از راه های افزایش مقاومت و استقامت قفسه راهرو باریک می توان استفاده از مهاربندهای ضربدری و افقی، ستون، کفی ستون مهره ای و صفحه تراز از دیگر راه های مهم می باشد.

محافظ قاب

یکی دیگر از مواردی که مقاومت و استقامت قفسه بندی راهرو باریک را افزایش خواهد داد، استفاده از محافظ قاب می باشد که استفاده از آن موجب شده تمام محصولات را در برابر برخورد احتمالی لیچرتاک با قفسه کاملا محفوظ باشد.

ستون قفسه راهرو باریک

با توجه به تحمل بار، نوع محصولات و ارتفاع قاب و سایر ویژگی های قفسه، ستون های متعددی برای این نوع قفسه بندی در نظر گرفته میشود تا استقامت آن را تامین کند.

بازوی پالت

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده قفسه راهرو باریک شرکت بهین انبار، بازوها هستند که محصولات بر روی آن قرار میگیرند. باید سطحی مقاوم و محکم را برای آن ایجاد کرد که می توانید توسط کلیپ های ناخنی به ستون متصل کنید. از انواع بازوهای به کار رفته در ساختار قفسه ها می توان به هریک از موارد زیر اشاره کرد:

  • بازوی رولفرم با کلیپ سه ناخنه
  • بازوی رولفرم با کلیپ چهار ناخنه
  • بازوی قوطی استاندارد با کلیپ سه ناخنه

با توجه به توضیحات داده شده می توانید هر یک از انواع قفسه بندی مورد نظر خود را با توجه به نوع نیار و محصولاتی که دارید را خریداری کنید.

 

  • لادن موسوی

امروزه از قفسه بندی های مختلفی جهت نظم دهی و همینطور داشتن زیبایی بیشتر در انبارها استفاده می شود. یکی از رایج ترین انواع قفسه بندی های انبار که مناسب برای انبارهای بزرگ صنعتی می باشد، قفسه بندی پالت راک می باشد. از قفسه پالت راک برای نگهداری از محصولات سنگین در انبارهای بزرگ استفاده می شود.

برای اینکه از فضاهای داخلی انبارها بیشترین استفاده را کرد و علاوه بر آن دسترسی و جابه جایی محصولات به راحتی انجام شود، از قفسه پالت راک استفاده می شود که محصولات سنگین در پالت های مسطح به صورت طبقاتی روی هم قرار می گیرند. برای جابه جایی محصولات در این نوع از قفسه بندی ها، از لیفتراک استفاده می شود.

کارشناسان ما در شرکت قفسه بندی بهین انبار آرا، که یکی از طراحان و تولید کنندگان انواع قفسه بندی می باشد، با ارائه این گزارش در نظر دارند راهنمایی های لازم را در خصوص ویژگی ها، مزایا و معایب، قیمت و خرید قفسه بندی پالت راک را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

کاربرد قفسه بندی پالت راک

هر یک موارد زیر از کاربرد های متنوع قفسه پالت راک را در اختیار شما قرار خواهد داد:

  • استفاده صحیح از فضاها نسبت به سطح انبار

  • مناسب برای انبارهای نگهداری از محصولات فروشگاه های بزرگ
  • چیدمان مواد غذایی در سردخانه های صنعتی و نیمه صنعتی
  • انبارهای نگهداری از قطعات یدکی
  • مناسب برای کارگاه ها و تولیدی های بزرگ صنعتی و نیمه صنعتی

قفسه بندی پالت راک مناسب برای نگهداری از محصولات مختلفی همچون بشکه، کویل و غیره در محیط های مختلف می باشد.

  • لادن موسوی

قفسه بندی انبارهای بزرگ و صنعتی و همچنین فروشگاه ها و منازل به دلیل تاثیر بسیار زیادی که بر نظم محیط داشته و دسترسی به هر کالا و سرشماری آنها را آسان می کند، اهمیت زیادی دارد. البته، در صورتی می توان از مزایای قفسه بندی بهره مند شد که بتوان انتخاب درستی داشت. در ادامه به چند اصل مهم به عنوان راهنمای انتخاب و خرید قفسه بندی انبار فلزی اشاره خواهیم داشت.

انتخاب قفسه بندی بر اساس شرایط انبار

هر یک از سوله ها و محیط هایی که به عنوان محل ذخیره و انبار کالاهای صنایع مختلف در نظر گرفته میشود، دارای ویژگی های متفاوتی هستند. به طوریکه برخی با محدودیت فضا مواجه بوده و در برخی دیگر هدف تلفیق بخش اداری و انبارداری با هم می باشد. با توجه به تنوع بسیار بالا در قفسه های فلزی انبار و ویژگی های منحصر به فرد هر یک، متناسب با شرایط محیطی مختلف می توان انتخاب های مناسبی داشت. به عنوان مثال، اگر با کمبود فضا در محیط انبار مواجه هستید، انتخاب قفسه بندی خود راهرو می تواند گزینه ای مناسب باشد. قفسه بندی خود راهرو که به درایوین نیز شناخته شده می باشند، در گروه قفسه های سنگین و فلزی ثابت قرار دارند و با حذف راهروهای غیرضروری بین ردیف ها باعث میشوند تا از فضای داخلی انبار حداکثر استفاده را برده باشید. همچنین می توان از قفسه های فلزی متحرک نیز برای این منظور استفاده نمود. ردیف های قفسه های متحرک بر روی شاسی متحرک قرار گرفته و با فرمان و دنده زنجیر در جهت مورد نظر حرکت می کند. این قفسه ها تنها به اندازه یک راهرو فضای خالی دارند و به همین دلیل تا حد زیادی از فضای داخلی انبار به صورت بهینه استفاده میشود.

همچنین میتوان برای محیط هایی که هدف تلفیق بخش اداری و انبارداری می باشد از قفسه های نیم طبقه یا مزنین استفاده نمود. این نوع قفسه ها به صورت پیش ساخته تولید میشوند و یک طبقه برای بخش اداری و دیگری به عنوان انبار استفاده میشود. قفسه های مزنین گزینه ای مناسب برای صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز برای جداسازی انبار و بخش مدیریتی و اداری به شمار می روند.

انتخاب قفسه بندی با توجه به تجهیزات انبار


تجهیزات موجود در انبارها با هم تفاوت زیادی دارند و در برخی چیدمان و جا به جایی کالاها توسط اپراتور انسانی صورت گرفته و در مقابل انبارهای زیادی هستند که از لیفتراک و سایر دستگاه ها برای این منظور استفاده می کنند. به عنوان مثال، انتخاب قفسه بندی راهرو باریک برای انبارهایی که چیدمان کالاها توسط لیفتراک انجام میشود گزینه مناسبی نخواهد بود. چون میزان فاصله موجود بین ردیف های این قفسه کم بوده و امکان رفت و آمد لیفتراک برای آن وجود ندارد. این نوع قفسه برای انبارهایی مناسب است که دارای لیچتراک می باشند.

در انبارهایی که هدف چیدمان کالاهایی با وزن و ابعاد متوسط توسط نیروهای انسانی می باشد، قفسه های پانل راک یا راک کفپشودار سنگین گزینه های مناسبی هستند. این قفسه ها شباهت زیادی با پالت راک دارند، با این تفاوت که بین هر طبقه پله در نظر گرفته میشود تا نیروهای انسانی از این طریق در طبقات مختلف رفت و آمد داشته باشند.

انتخاب قفسه بندی فلزی بر اساس وزن کالا

میزان مقاومت هر یک از قفسه های انبار متناسب با توجه به ساختاری که در طراحی برای آنها در نظر گرفته شده و متریال به کار رفته برای تولید هر یک از قطعات تعیین میشود. در حالت کلی قفسه های فلزی نسبت به سایر انواع قفسه ها از استحکام بالاتری برخوردار می باشند، اما برخی از قفسه ها مقاومت بالاتری نسبت به سایر گزینه ها دارند. قفسه بندی راک کفپوش دار سنگین که به قفسه های پانل راک نیز معروف می باشند، از جمله قفسه های بسیار مقاومی هستند که می توان برای چیدمان کالاهای سنگین از آنها استفاده نمود. قفسه های پالت راک نیز در گروه قفسه های سنگین و بسیار مقاوم قرار دارند که قابلیت اجرا به صورت چند طبقه ای از کف تا سقف انبار را دارا می باشند.

خرید قفسه بندی فلزی با توجه به نوع کالا


نوع کالاهایی که در سوله های مختلف انبار میشوند از دیگر عواملی هستند که در انتخاب و خرید قفسه بندی باید مد نظر قرار داد. برای درک بهتر این موضوع شرایطی را در نظر بگیرید که کالاهای موجود در قفسه ها دارای تاریخ انقضا باشند و عدم خروج به موقع آنها از انبار در نهایت منجر به خسارت های مادی زیادی خواهد شد. در این شرایط باید قفسه هایی انتخاب شوند که سیستم دسترسی و چیدمان کالا در آنها، مستقیم باشد. علاوه براین، می توان از سیستم های قفسه بندی که به صورت FIFO می باشند نیز می توان در این مواقع استفاده نمود. لازم به ذکر است که قفسه بندی مشبک یا پیچ و مهره ای دارای سیستم دسترسی مستقیم بوده و قفسه بندی خودراهرو و پالت راک FIFO می باشند.

قفسه بندی بر اساس شکل ظاهری کالا


انتخاب قفسه بندی مناسب برای انبار نیاز به در نظر گرفتن فاکتورهای متعددی دارد و حتی باید به شکل هندسی و ظاهری کالاها نیز در این شرایط توجه شود تا انتخاب صحیحی داشته باشید. در قفسه بندی کارخانجات تولید فرض، موکت، لوله و هر کالایی که به صورت رول انبار میشوند، قفسه بندی های بازویی را می توان انتخاب نمود. ساختار این قفسه ها به گونه ایست که ستون جلویی قفسه حذف میشود و می توان کالاهای مورد نظر را بر روی بازوهای فلزی بسیار مقاوم قرار داد. از مزایای قفسه های بازویی دسترسی آسان و مستقیم به هر کالا می باشد.

علاوه براین، قفسه های مخصوص نگهداری لاستیک یا تایر خودرو نیز دارای طراحی خاصی هستند که شرایط را برای نگهداری این قبیل کالاها بسیار آسان می کند. البته می توان برای این قبیل کالاها از پالت راک نیز استفاده نمود که این انتخاب بیشتر برای کارخانجات تولید لاستیک مناسب است و برای انبار فروشگاه های کوچک گزینه مناسبی نخواهد بود.

قفسه بندی انبار متناسب با ابعاد کالا


اندازه و ابعاد کالاها در انتخاب قفسه بندی مناسب تاثیر بسیار زیادی دارد و نمی توان قفسه هایی که برای کالاهای کوچک انتخاب کرد را گزینه ای مناسب برای اقلام با بسته بندی های بزرگ در نظر گرفت. به همین دلیل است که نوع قفسه بندی هایی که انبارهای قطعات اولیه خودرو انتخاب می کنند، با آنچه برای نگهداری و انبار لوازم خانگی استفاده میشود تفاوت زیادی دارند. برای محیط هایی که هدف نگهداری از کالاهای بسیار کوچک مانند لوازم و قطعات یدکی خودرو و انواع پیچ و مهره می باشد، قفسه های مشبک فلزی را می توان انتخاب کرد و داخل هر ردیف را با جعبه یا پالت های پیچ و مهره تقسیم بندی نمود.

برای کالاهایی با ابعاد و اندازه های بزرگ نیز می توان از قفسه های پالت راک، پانل راک، خود راهرو و راهرو باریک نیز استفاده کرد. یکی از مزایای قفسه های فلزی قابلیت تنظیم ارتفاع هر طبقه و عمق ردیف ها متناسب با نوع و اندازه و ابعاد کالا می باشد.

طراحی و ساخت قفسه بندی انبار فلزی


تنوع در قفسه های فلزی بسیار زیاد بوده و می توان آنها را در گروه های مختلف ثابت و متحرک تقسیم بندی نمود. به همین دلیل متناسب با شرایط محیطی و همچنین نوع و اندازه و ابعاد کالا می توان گزینه های متعددی را انتخاب نمود. بهین انبار یکی از بزرگترین و با سابقه ترین گروه های فعال در زمینه طراحی و ساخت قفسه بندی انبار می باشد که تنوع بالایی در محصولات آن به چشم میخورد. این قفسه ها شامل قفسه های ثابت و متحرک فلزی و همچنین ظروف نگهداری و انتقال کالاها در انبار می باشد. برای اطلاع از ویژگی های هر یک از قفسه های تولید شده توسط این گروه می توانید با شماره 02634090924 تماس بگیرید یا نام "بهین انبار" را در اینترنت جستجو کنید.

  • لادن موسوی

به پالت های فلزی، چوبی و پلاستیکی تخت و بدون دیواره که دارای سطح کاملا صافی هستند و جهت حمل بارها و چیدمان آنها در قفسه های انبار به عنوان ظروف نگهداری مواد مورد استفاده قرار می گیرند،پالت تخت میگویند.نام دیگر این پالت ها پالت مسطح میباشد که این سازه ها در ابعاد مختلف تولید و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند و مؤثر ترین وسیله برای مرتب سازی و دسته بندی کردن بارها به شکل هندسی میباشند.حمل و نقل کالاهای قرار گرفته بر روی پالت مسطح توسط لیفتراک و به صورت  آسان و ایمن انجام میشود. بهین انبار تولیدکننده پالت تخت فلزی در ابعاد مختلف است و این محصول با امکانات ، قابلیت ها ، ابعاد و تحمل های متنوع قابل عرضه می باشد.در ادامه به بررسی انواع پالت از نظر جنس خواهیم پرداخت.

پالت تخت چوبی 

 قدیمی ترین نوع پالت مسطح میباشد که در قفسه بندی و جابجایی کالاها استفاده میگردد.می باشد.این نوع از پالت ها دارای قیمت پایین تری نسبت به سایر پالت های مسطح میباشند و تا حدود 1000 کیلوگرم را میتوانند تحمل نمیاند.پالت های مسطح چوبی در برابر رطوبت مقاوم نبوده و دچار نم زدگی و کپک میشوند.

پالت تخت پلاستیکی

این نوع پالت تخت ،از پلاستیک فشرده ساخته شده و بسیار مقاوم میباشد. در جا به جایی محصولات کشاورزی، دارویی و دریایی و مشابه آن کاربرد فراوانی داشته و در برابر مواد شیمیایی مقاوم میباشد.

پالت مسطح فلزی 

این پالت ها پر استفاده ترین و مقاوم ترین نوع پالت های تخت هستند.طول عمر این پالت ها بسیار بالا بوده و در مقابل آتش سوزی مقاوم میباشند.همچنین در مقابل رطوبت پوسیده نمیشوند و برای انواع محیط ها قابل استفاده هستند.پالت های مسطح فلزی دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از :

  • پالت تخت یک رو و دو طرفه : در این نوع از پالت های فلزی،اقلام تنها در یک سطح از سازه قابل قرارگیری و چیدمان هستند.اما امکان جا به جایی توسط لیفتراک از هر طرف سازه وجود دارد.
  • پالت تخت دو رو دو طرفه : هر دو سطح رو و پشت پالت جهت چیدمان مناسب بوده و لیفتراک نیز جهت جا به جایی میتواند از هر دو جهت استفاده نماید.
  • پالت مسطح دو رو چهار طرفه : در این نوع پالت،چیدمان در هر دو سمت قابل انجام بوده و جا به جایی از هر چهار طرف توسط لیفتراک انجام میشود. 

ویژگی های پالت مسطح

  • افزایش سرعت در جابه جاییلت در انتقال کالاها به وسیله لیفتراک
  • قابل تغییر بودن ابعاد، وزن، اندازه دهانه و عمق پالت ها 
  • دارا بودن طول عمر بالا تا حدود 30 سال
  •  مقاومت بسیار بالای پالت های فلزی در برابر ضربه
  •  مناسب برای کالاهای دارای دارای نظم هندسی 
  • قابلیت شست و شو وضد عفونی در پالت های فلزی
  • امکان قرار گیری در کف قفسه بندی ها و ایجاد نظم بهتر در انبار
  • عدم امکان چیدمان و قرارگیری پالت های مسطح بر روی یکدیگر 
  • عدم  امکان آتش سوزی در پالت های فلزی
  • قابل تعمیر بودن پالت های نوع فلزی

کاربردهای پالت مسطح 

  •  در صنایعی مانند پتروشیمی، معادن و داروسازی 
  • حمل و نقل کیسه های مصالح ساختمانی 
  • جا به جایی بسته های مواد غذایی 
  • جا به جایی بسته های لوازم خانگی 
  •  حمل و نقل و جا به جایی هرگونه بسته کارتنی با ابعاد منظم و هندسی


 

  • لادن موسوی

قفسه بندی مشبک (bolt and nut shelving) پر استفاده ترین و قدیمی ترین نوع قفسه بندی ثابت فلزی است که به قفسه بندی پیچ و مهره ای نیز معروف میباشد.قفسه بندی مشبک جهت نگه داری اقلام کم حجم و سبک استفاده شده و از قفسه های سوراخ دار(نبشی) تشکیل میشود که توسط پیچ و مهره های گالوانیزه به هم متصل شده اند.در قفسه بندی پیچ و مهره ای،چیدمان و جا به جایی اقلام  توسط نیروی انسانی انجام میشود و نیازی به لیفتراک و ماشین آلات نمیباشد.این نوع قفسه بندی در عین سبک بودن،دارای مقاومت و پایداری بالایی میباشد.در انباری منازل،داروخانه ها،کارگاه ها،رستوران ها،فروشگاه ها و… از قفسه بندی مشبک استفاده میشود.

 

مزایای قفسه بندی مشبک

  • نصب سریع و آسان
  • سهولت دسترسی به اقلام  توسط نیروی انسانی
  • قابلیت تولید در سایزها و رنگ های مختلف
  • تنوع بالا در عمق قفسه ها و انتخاب بر اساس نوع اقلام و شرایط محیط
  • قابلیت افزایش یا کاهش طبقات تا ارتفاع 9 متر
  • ایجاد نظم در چیدمان و انبارداری با این نوع قفسه بندی
  • امکان مسقف نمودن طبقات بالایی
  • قابلیت نصب جاکارتی برای شناسایی اجناس داخل قفسه
  • قابلیت تغییر فاصله و ارتفاع هر یک از طبقات با توجه به حجم و وزن اقلام
  • امکان جداسازی اجزا از یکدیگر در صورت آسیب دیدن قسمتی از قفسه بندی،تنها قسمت آسیب دیده تعویض میگردد و نیازی به تعویض کل قفسه بندی نیست.
  • امکان نصب راهرو، پلکان و نرده در این قفسه بندی

کاربردهای قفسه بندی مشبک

  • جهت قفسه بندی فروشگاه ها
  • استفاده در بخش های صنعتی و نیمه صنعتی سازمان ها
  • قابل استفاده در انباری منازل
  • استفاده در انبارهای ملزومات، قطعات یدکی و ابزارآلات
  • در مراکز آموزشی و واحدهای اداری
  • نگهداری و چیدمان کتاب در کتابخانه ها
  • لادن موسوی